Podsumowanie: dlaczego Asystentki rezygnują z pracy i jak temu zapobiec?
Dla wielu pracodawców i osób odpowiedzialnych za rekrutację pracowników staje się coraz większym wyzwaniem znalezienie kandydatek/kandydatów na stanowiska Asystenckie.
Powodów tego stanu rzeczy jest wiele, ja jednak skupię się nie na szukaniu nowych kandydatów, a na utrzymaniu jak najdłużej tych pracowników, których już zatrudniamy, sprawdzili się w różnych sytuacjach i są dla nas wartością.
Dlaczego Asystentki rezygnują z pracy?
Od 25 lat uczestniczę w życiu zawodowym pracowników administracji biurowej w różnych rolach. Z mojego doświadczenia wynika, że przeważająca grupa Asystentek zmienia pracodawcę lub zmienia zawód, ponieważ:
- w firmie nie ma budżetu lub w ogóle nie przewiduje się go na rozwój zawodowy Asystentek i pozostałych pracowników administracji biurowej
- jeżeli uda się Asystentce rozwinąć kompetencje na szkoleniu (wybłaganym po latach pracy) nikt nie jest zainteresowany ze skorzystania z jej nowych umiejętności
- wymaga się od nich wykonywania tych samych zadań i ciągle w ten sam sposób – nie mają więc możliwości progresu swojej pracy
- nikt nie rozmawia z nimi o możliwościach rozwoju kariery zawodowej w ramach danej firmy (mimo, iż takie możliwości są)
- firma nie korzysta w pełni z ich umiejętności
Tak więc, nie zawsze to brak podwyżki przeważa o odejściu z firmy. Pieniądze to oczywiście jedna ze spraw kluczowych, ale JEDNA, NIE JEDYNA.
Co więc zrobić, żeby Twoja Asystentka nie rezygnowała?
Jeżeli chcesz, aby Asystentka, została w Twojej firmie na dłużej, nie zapominaj, że ona również chce rozwijać swoje kompetencje i osiągać kolejne szczeble kariery. Po prostu jej to ułatw! Stwórz możliwości, aby mogła się rozwijać przy Tobie i w Twojej firmie.
Porozmawiaj z działem HR, co możecie wspólnie zrobić, aby stworzyć warunki do tego, aby świetna Asystentka mogła rozwijać się w ramach Waszej firmy. To może być:
- zmiana stanowiska w ramach Twojego działu
- przeniesienie na inne stanowisko do innego działu
- zmiana szefowej/szefa – być może inne stanowisko Asystenckie w Waszej firmie da jej większe możliwości rozwoju i wykorzystania jej kompetencji
- udział w ciekawym dla niej i rozwijającym projekcie
- pakiet edukacyjny
- rozbudowanie stanowiska o kolejne odpowiedzialności, uprawnienia – pamiętaj jednak o tym, że zwłaszcza w tym przypadku konieczna jest podwyżka ;-)
To tylko niektóre z możliwości, które możecie w firmie wziąć pod uwagę. Kluczowe jednak jest, aby decyzja podejmowana była razem z Asystentką.
Życzę Ci powodzenia w zatrzymaniu wartościowych dla Twojej firmy pracowników!