Nie jest łatwo rozmawiać o podwyżce. To jeden z trudniejszych tematów do rozmów – dla pracownika jak i dla przełożonych.
Jeśli pracujesz w obszarze administracji biurowej – to jest jeszcze trudniejsze, ale NIE NIEMOŻLIWE.
Kłopot polega na tym, że w tej pracy nie ma spektakularnego WOW i prostego przełożenia Twoich działań na realne wskaźniki dla firmy.
Poniżej przedstawiam Ci kilka wskazówek, które mogą okazać się dla Ciebie kluczowe.
Dokonaj oceny swoich osiągnięć
Sporządź listę Twoich sukcesów. Staraj się uwzględnić konkretne przykłady, w których przyczyniłaś się do poprawy wyników firmy lub efektywności zespołu czy osoby osoby/osób zarządzających.
Jeśli od czasu ostatniej podwyżki/rozmowy podsumowującej zdobyłaś dodatkowe kompetencje/ uzyskałaś biegłość w jakimś obszarze kluczowym dla Twojej pracy – zapisz je. To może być Twój „czarny koń” w negocjacjach.
Zbadaj płacowe standardy rynkowe
Zorientuj się, jakie są średnie wynagrodzenia dla Twojej roli w podobnej branży i regionie. Dzięki temu będziesz miała informację jaka kwota jest realna do osiągnięcia.
Określ swoje oczekiwania
Kwota rynkowa to nie jedyny z czynników. Zastanów się, ile realnie chcesz zarabiać i zderz ją z kwotą rynkową. Dzięki temu przybliżysz się do konkretnej kwoty podwyżki. To jednak nie koniec. Teraz dodaj „lekką górkę”, aby mieć z czego zejść na wypadek negocjacji.
Przygotuj argumentację
Dlaczego podwyżka Ci się należy? „Mam kredyt, wszystko podrożało itp.” Takie argumenty są ważne dla Ciebie, ale nie dla Twojej szefowej/ Twojego szefa. Co więc ma szansę zadziałać? Udowodnij, że Twoje kompetencje, działania przyczyniły się do konkretnych rezultatów jej/jego lub/i do rezultatów firmy. Opieraj swoje argumenty na konkretnych danych i przykładach z Twojej pracy.
I przygotuj je na piśmie – 1 egzemplarz dla siebie, drugi dla osoby, z którą będziesz rozmawiać. Zmieść swoje argumenty na 1 stronie formatu A4, w punktach! Twoja szefowa/Twój szef nie ma czasu czytać długich tekstów.
Efektywność na stanowisku Asystentki. Pobierz szablon z przykładowymi argumentami, który ułatwi Ci przygotowanie się do rozmowy o podwyżce.
Jeszcze tylko jedna ważna rzecz!
Odbierz ode mnie wiadomość i potwierdź subskrybcję
Przećwicz rozmowę
Rozmowa o podwyżkę może być stresująca, zwłaszcza, jeśli robimy to pierwszy raz lub nie jesteśmy pewne swoich argumentów. Przećwicz więc ją wcześniej. Możesz to zrobić przed lustrem lub z kimś zaufanym, kto wcieli się w Twoją szefową/ Twojego szefa. Po takim ćwiczeniu gwarantuję, że Twoja pewność siebie w rozmowę wzrośnie.
Zaplanuj odpowiedni czas i miejsce
Wybierz odpowiedni moment na rozmowę, na przykład po udanym projekcie lub podczas regularnej rozmowy oceniającej. Upewnij się, że będziecie mieli na to – Ty i Twoja szefowa/Twój szef – wystarczająco dużo czasu.
Pokaż, że jesteś pozytywnie nastawiona
Badania pokazują, że mamy większą szansę na osiągnięcie porozumienia z drugą osobą, jeśli jesteśmy do rozmowy, tematu i tej osoby pozytywnie nastawieni – ale delikatnie pozytywnie. Hurra optymizm i entuzjazm zostaw za drzwiami. Unikaj okazywania negatywnych emocji, nawet jeśli odpowiedź nie będzie taka, jakiej oczekujesz.
Bądź przygotowana na negocjacje
Rozmowa o podwyżce to negocjacje. Bądź gotowa na kompromisy i alternatywne formy rekompensaty, takie jak dodatkowe dni wolne, możliwości szkoleniowe itp. Przygotuj wcześniej swoje alternatywne oczekiwania.
Zapisz ustalenia
Jeśli dojdziecie do porozumienia – przygotuj po spotkaniu maila, w którym umieścisz wzajemne ustalenia i prześlij je szefowej/szefowi. Wielokrotnie zdarzało mi się słyszeć od Asystentek, że na spotkaniu zapadły decyzje, które nigdy nie dotarły do działu płac…Zdarzało się również, że decyzje nie dostały terminu realizacji.
Ustal podczas spotkania, kto poinformuje o zmianach dział HR. Standardowo powinna to zrobić Twoja szefowa/Twój szef. I kluczowa kwestia – od kiedy zmiany wchodzą w życie, czyli od kiedy Twoja podwyżka stanie się faktem.
Przygotuj się na odmowę
Nie zawsze jest odpowiedni czas na rozmowę o podwyżkę. Nie zawsze też nasza argumentacja jest brana pod uwagę.
Jeśli otrzymasz odmowę, zapytaj o powody i to, co możesz poprawić, aby zwiększyć swoje szanse w przyszłości. Ustalcie, kiedy (konkretnie!) wrócicie do tej rozmowy.
Szefowa/szef unika rozmowy o podwyżce
Jeśli jednak Twoja szefowa/Twój szef omija temat, ewidentnie tej rozmowy unika – zastanów się, czy to właściwe miejsce dla Ciebie.